کد مطلب:231732 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:189

علی ابن ابی حمزه بطائنی
19 - یونس بن عبدالرحمان گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام رسیدم فرمود: علی ابن ابی حمزه مرد؟ گفتم آری وی درگذشت.

فرمود: وی داخل دوزخ شد، من از این سخن وحشت كردم بار دیگر فرمود: از وی پرسیدند امام بعد از موسی كیست؟ گفت: بعد از او امامی نمی شناسم، در این هنگام ضربتی به او زدند و قبرش پر از آتش شد.

20 - احمد بن محمد گوید: حضرت رضا علیه السلام در محله بنی زریق توقف كرده بودند، با صدای بلند فرمودند: ای احمد گفتم: بلی.

فرمود: هنگامی كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله وفات كردند مردم خواستند نور خداوند را خاموش كنند و لیكن خداوند نور خود را به وسیله امیرالمؤمنین علیه السلام حفظ كرد، پس از درگذشت ابوالحسن موسی علیه السلام نیز علی بن ابی حمزه خواست نور خداوند را خاموش كند، و لیكن خداوند نور خود را از خاموشی حفظ كرد.



[ صفحه 789]



اكنون بدان اهل حق اگر كسی با آنها همكاری كند خوشحال می شوند. و اگر یكی آنان را ترك گوید ناراحت نمی گردند، زیرا آنها در عقیده خود ثابت می باشند و لیكن اهل باطل هر گاه كسی در میان آنها داخل می شود خوشحال می گردند و اگر آنها را ترك گوید ناراحت می شوند، زیرا آنها در دین و عقیده خود شك دارند.

21 - حمیری از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه فرمود: علی بن ابی حمزه از این جهت با ما مخالفت كرد كه او مقداری از اموال حضرت ابوالحسن موسی علیه السلام را كه در نزدش بود ضبط كرد و به ما برنگردانید.

در صورتی كه همه وكلاء پدرم بعد از وفات آن حضرت همه اموال او را برای من آوردند، و لیكن ابن ابی حمزه اموال را نزد خود نگهداشت و با ما قطع رابطه كرد و منظورش این بود كه اموال را ضبط كند.

ابوحمزه در ابتداء برایش شبهه ای پیش آمد كه در آن دقت نكرد و عقیده خودش را به مردم هم گفت، و پافشاری ورزید، و پس از اینكه حق آشكار گردید نخواست اشتباهات خود را ترك گوید و عقیده فاسدش را تكذیب نماید، او در مورد چند روایت كه آنها را به طور غلط و اشتباه تاویل كرد منحرف شد، و اكنون هم دست از انحراف خود بر نمی دارد و همان تاویلات باطله خود را تكرار می كند و مردم را گمراه می سازد.